Beskrivelse af holdlederrollen
Ungdomshold, der er tilmeldt holdturneringen, skal have en holdleder, som har hovedansvaret for holdet. Dette kan fx være en af spillernes forældre.
Holdlederens rolle indebærer, at vedkommende sætter holdet, er til stede i hallen til både hjemme- og udekampe, indberetter resultater, og holder styr på resultater og stillinger.
Til hold- og kampadministration anvendes BadmintonPlayer.
Hvis man ikke er bekendt med reglementet for ungdomsholdturneringen (fx hvordan holdet sættes ud fra ranglisten, hvilke spillere man må bruge, reserver osv.), anbefales det at gøre sig bekendt med Badminton Danmarks regelsæt.
Vigtige punkter at have styr på:
- Informer alle potentielle spillere om sæsonens spilletider, når disse er tilgængelige.
- Udtagelse til holdet: Giv spillerne besked i god tid og få tilbagemelding om, hvorvidt de kan spille. Skal der indkaldes reserver?
- Holdopstilling: Hvem spiller hvad, og holdes samme styrkeorden i alle kampe i en holdkampsrunde? Der er ofte to holdkampe i en runde, og man er ikke forpligtet til at stille med samme hold og/eller styrkeorden hver gang. Doublerne kan også kombineres forskelligt.
- Planlæg transport til udekampe.
Huskeliste til spillerne:
- Ketcher
- Sko
- Spillertøj til flere kampe (gerne klubtøj for at støtte vores sponsorer)
- Drikkedunk
- Snacks til energi under kampene
- Håndklæde og skiftetøj til efter kampene
Tjekliste til hjemmekampe:
- Computer/tablet/mobil med internet (hvis muligt), så holdopstillinger og resultater kan indberettes online, mens holdene er i hallen.
- Slåbolde og nye bolde til opvarmning og kampe.
- Tællere til kampene. Hvis det er muligt i hallen, kan tællere tilføje et ekstra element til holdkampene og gøre det nemt for alle at følge med i kampenes resultater.
- Holdlederen er ansvarlig for, senest kl. 23:59 samme dag, at indberette resultaterne for alle kampe, som klubben er vært for – også dem, hvor DB’s eget hold ikke deltager.
- Kom i god tid til hjemmekampe, dit hold er vært for, så alt er klart, når kampene starter, og gæsterne ikke ankommer til en tom hal.
- Hils på de gæstende holdledere/forældre og gennemgå dagens plan for kampafvikling, herunder praktiske detaljer om holdsedler, resultater og bolde. Velkomst gælder også egne spillere og forældre, og sørg for, at de er godt varmet op og bekendt med holdopstillingen.
- Husk at få alle resultater noteret og holdsedler underskrevet af de gæstende holdledere, inden I siger tak for kampene.
- Ryd op i hallen efter kampene – det er tilladt at få hjælp fra holdet.
Tjekliste til udekampe:
- Indberet som minimum holdopstilling til første holdkamp i BadmintonPlayer på forhånd, så kampene kan starte til tiden.
- Kom i god tid, så spillerne har tid til at klæde om og varme op.
- Mens spillerne klæder om, så hils på værternes/modstandernes holdledere og spørg, om der er noget praktisk, I skal være opmærksomme på.
- Få afklaret værternes plan for kampafvikling, så du kan have dine spillere klar til start på de rette tidspunkter.
- Husk at underskrive holdsedler.
- Tag billeder af holdsedlerne og et holdbillede, så du kan orientere forældre om kampens forløb, indtil resultaterne er tilgængelige online.
- Tak værter og modstandere for kampen, og sørg for at rydde op, inden I forlader hallen.
Hvis der er spørgsmål, tvivl eller forslag, så er man ALTID velkommen til at kontakte Ungdomsudvalget (USU), som vil hjælpe jer bedst muligt.
God fornøjelse i hallerne – og TAK for hjælpen! ❤